onsdag 13 juni 2012

ÄR det nödvändigt att Oroa sig?

 Många människor, kanske de flesta inklusive mig själv emellanåt, går omkring med en gnagande ångest över saker som hänt i det förflutna, eller något de tror ska hända i framtiden....

"Det är inte dagens erfarenheter som driver människor till vansinne. Det är samvetskval och ånger för något som hände igår, och fruktan för vad morgondagen kommer att avslöja." Robert Jones Burdette


Att oroa sig är så vanligt att det mer eller mindre betecknas som helt normalt. Det anses till och med att man som god människa och världsmedborgare BÖR oroa sig för diverse saker, för att visa att man är ansvarstagande, deltagande och bryr sig om. En som inte oroar sig för världsläget, barnen, arbetet, huset, ekonomin eller vad det nu kan vara, anses ansvarslös och oengagerad! Winston Churchill lär ha sagt att han slösat mycket tid åt att bekymra sig för en massa saker av vilka de flesta sedan aldrig inträffade.....

Kanske är oro en av de allra vanligaste formerna av "olycklighet" i vår kultur, som ser till att många människor använder sina innevarande ögonblick, dvs den enda tid vi har, till att ha ångest över gammalt skräp eller över "katastrofer" som kanske kan drabba dem. Men egentligen finns det ingen ångest någonstans i världen: bara människor som tänker=skapar ångestfulla tankar! Att släppa sin oro är inte helt lätt. Kanske är man van att alltid gå omkring med en gnagande känsla och betecknar det som normalt. Jag brukar fråga mig själv -"Kan jag göra något åt det här NU? Om INTE försöker jag skjuta oron på framtiden- "Sen kan jag oroa mig för det här.." Och eftersom "sen" aldrig någonsin kommer eftersom det alltid ligger utanför nuet så brukar det fungera förvånansvärt bra! Oftast....  Och SKULLE något hemskt hända så får man väl ta det DÅ. Jag tror inte man kan förbereda sig på alla hemskheter som kanske kan hända. Då blir ju livet outhärdligt OCH man missar kanske många glada stunder NU....
Att känna oro är INTE detsamma som att planera för och vara intresserad av framtiden- en viss planering skapar lugn och trygghet- utan ett sätt att känna ångest i nuet över en framtid som ingen kan förutspå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar