söndag 27 maj 2012

Är livet den enda rikedomen?

 Livet är det som händer oss varje dag, från det att vi vaknar på morgonen till dess att vi somnar på kvällen. Livet är inget som kommer börja sen, när skolan är färdig, när vi funnit den perfekte partnern, det perfekta jobbet, blivit pensionär osv osv. Livet är nu, varje sekund, och består faktiskt mest av det som vi kallar vardag. Vilket vackert ord - Var Dag= varje dag. Men hur många är det inte som går och väntar på att det "verkliga" livet ska börja? Hur många är det inte som ser varje dag som en rad problem med en massa "måsten" och "borden", som skall lösas? Hur många är det inte som lever sitt liv som de tror att andra vill att de ska leva, och tror att alla andra har det bättre, vet bättre, lyckas bättre osv?
Ska jag vara ärlig så gör jag det själv emellanåt...... Det tror jag nog alla gör till och från...
Peter Curman har skrivit en mycket tänkvärd dikt som heter "Andra har det alltid bättre": 

Andra lever starka och dugliga liv
Andra lyckas med sina äktenskap
Andra är alltid framgångsrika
Andra har stark kontakt med verkligheten
Andra kan alltid lösa sina problem
Andra har det alltid bättre

Ingen har såna problem som jag
Ingen är så oduglig som jag
Ingen trasslar till sitt liv som jag
Ingen misslyckas så ofta som jag
Ingen är så hjälplös som jag

För mig är du en av de andra
För dig är jag en av de andra
Låt oss alltså se in i varandras ansikten! 

"Livet är den enda rikedomen"
                                                             John Ruskin  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar